Negatywne przykłady wykorzystania środków unijnych.
Fundusze europejskie, strukturalne i spójności, oraz pomoc Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB) stanowią znaczący wkład w finansowaniu projektów infrastrukturalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. Ich efektywne wykorzystanie mogło by być dobrą szansą dla rozwoju regionalnego krajów jak również poprawy jakości i efektywności ochrony środowiska. Niestety, pomimo pozytywnych przykładów wykorzystania funduszy unijnych istnieje szereg problematycznych przykładów lekkomyślnego, nieefektywnego i wręcz szkodliwego inwestowania środków unijnych. Istnieją inwestycje, zaplanowane lub już zrealizowane, które mają katastroficzne skutki ekologiczne, społeczne oraz często są nieefektywnie ekonomicznie.
W lutym br. Organizacje pozarządowe CEE Bankwatch Network oraz Friends of the Earth Europe opublikowały listę takich 50 szkodliwych dla środowiska i ekonomicznie wątpliwych projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Lista ta w formie mapy „Cohesion or Collision?” (”spójność czy kolizja”) opisuje kontrowersyjne projekty na łączną sumę 22 miliardów EUR, z czego 10 miliardów pochodzi z Funduszy Unijnych, a resztę pokrywa Europejski Bank Inwestycyjny. Niektóre z projektów zostały już przyjęte, choć większość jest zaplanowana na okres budżetowy 2007-2013. Mapa niestety pokazuje, że szkodliwe projekty nie ograniczają się do kilku odizolowanych wyjątków, a w każdym przypadku istnieje jakaś alternatywa.
Fundusze Unii Europejskiej to dobra idea, ale w sytuacji gdy te środki służą niemądrym inwestycjom i dewastacji środowiska ich potencjał zostaje zmarnowany.
W wiele szkodliwych projektów natrafia na protest ze strony lokalnej społeczności. Nieinformowanie społeczeństwa o planowanych inwestycjach, brak społecznych konsultacji lub ignorowanie wniosków z nich płynących, niewystarczająca przejrzystość w procesie planowania i realizacji projektów, brak porozumienia pomiędzy stronami których dotyczą projekty- to wszystko sprawia, że proces realizacji nowych projektów staje się nieefektywny i w końcu napotyka silny opór społeczny.
Mapa jest do obejrzenia i pobrania pod poniższym adresem:
http://www.bankwatch.org/billions
Lepsza wymiana informacji i włączanie poszczególnych stron do współpracy.
Przykład projektu internetowego nt. paneuropejskich korytarzy transportowych
Paneuropejskie korytarze transportowe (w terminologii angielskiej Trans-European Transport Networks, w skrócie TEN-T) to szlaki komunikacji drogowej, kolejowej, morskiej, śródlądowej, jak również porty lotnicze; planowane lub już zrealizowane na obszarze Europy
Frakcja Zielonych w Parlamencie Europejskim postanowiła stworzyć stronę, która udzielała by informacji na temat etapu rozwoju poszczególnych projektów, analizowała sytuacje konfliktowe, a dodatkowo stanowiła forum wymiany informacji pomiędzy instytucjami i organizacjami zaangażowanymi w projekty, ekspertami akademickimi oraz wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami. W tym celu przygotowywano interaktywne forum WIKI, które może znacząco pomóc w nawiązaniu współpracy pomiędzy stronami, poznaniu różnej argumentacji i zainspirować do tworzenia wspólnych, kompromisowych rozwiązań.
Na stronie internetowej znajdują się pochodzące ze zróżnicowanych źródeł dokumenty dotyczące TEN-T, odnośniki do stron internetowych poszczególnych instytucji i organizacji, mapy przebiegu traktów, informacje o finansowaniu projektów. Strona zawiera również propozycję bardziej zrównoważonych i przyjaznych środowisku rozwiązań.
Takie narzędzie internetowe nie zastąpi oczywiście oficjalnych konsultacji społecznych, ale może pozytywnie wpłynąć na efektywność i klarowność procesu planowania i realizacji inwestycji.
Strona internetowa TEN-T:
www.greens-efa.org/ten-t.htm
Fundusze europejskie, strukturalne i spójności, oraz pomoc Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB) stanowią znaczący wkład w finansowaniu projektów infrastrukturalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. Ich efektywne wykorzystanie mogło by być dobrą szansą dla rozwoju regionalnego krajów jak również poprawy jakości i efektywności ochrony środowiska. Niestety, pomimo pozytywnych przykładów wykorzystania funduszy unijnych istnieje szereg problematycznych przykładów lekkomyślnego, nieefektywnego i wręcz szkodliwego inwestowania środków unijnych. Istnieją inwestycje, zaplanowane lub już zrealizowane, które mają katastroficzne skutki ekologiczne, społeczne oraz często są nieefektywnie ekonomicznie.
W lutym br. Organizacje pozarządowe CEE Bankwatch Network oraz Friends of the Earth Europe opublikowały listę takich 50 szkodliwych dla środowiska i ekonomicznie wątpliwych projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Lista ta w formie mapy „Cohesion or Collision?” (”spójność czy kolizja”) opisuje kontrowersyjne projekty na łączną sumę 22 miliardów EUR, z czego 10 miliardów pochodzi z Funduszy Unijnych, a resztę pokrywa Europejski Bank Inwestycyjny. Niektóre z projektów zostały już przyjęte, choć większość jest zaplanowana na okres budżetowy 2007-2013. Mapa niestety pokazuje, że szkodliwe projekty nie ograniczają się do kilku odizolowanych wyjątków, a w każdym przypadku istnieje jakaś alternatywa.
Fundusze Unii Europejskiej to dobra idea, ale w sytuacji gdy te środki służą niemądrym inwestycjom i dewastacji środowiska ich potencjał zostaje zmarnowany.
W wiele szkodliwych projektów natrafia na protest ze strony lokalnej społeczności. Nieinformowanie społeczeństwa o planowanych inwestycjach, brak społecznych konsultacji lub ignorowanie wniosków z nich płynących, niewystarczająca przejrzystość w procesie planowania i realizacji projektów, brak porozumienia pomiędzy stronami których dotyczą projekty- to wszystko sprawia, że proces realizacji nowych projektów staje się nieefektywny i w końcu napotyka silny opór społeczny.
Mapa jest do obejrzenia i pobrania pod poniższym adresem:
http://www.bankwatch.org/billions
Lepsza wymiana informacji i włączanie poszczególnych stron do współpracy.
Przykład projektu internetowego nt. paneuropejskich korytarzy transportowych
Paneuropejskie korytarze transportowe (w terminologii angielskiej Trans-European Transport Networks, w skrócie TEN-T) to szlaki komunikacji drogowej, kolejowej, morskiej, śródlądowej, jak również porty lotnicze; planowane lub już zrealizowane na obszarze Europy
Frakcja Zielonych w Parlamencie Europejskim postanowiła stworzyć stronę, która udzielała by informacji na temat etapu rozwoju poszczególnych projektów, analizowała sytuacje konfliktowe, a dodatkowo stanowiła forum wymiany informacji pomiędzy instytucjami i organizacjami zaangażowanymi w projekty, ekspertami akademickimi oraz wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami. W tym celu przygotowywano interaktywne forum WIKI, które może znacząco pomóc w nawiązaniu współpracy pomiędzy stronami, poznaniu różnej argumentacji i zainspirować do tworzenia wspólnych, kompromisowych rozwiązań.
Na stronie internetowej znajdują się pochodzące ze zróżnicowanych źródeł dokumenty dotyczące TEN-T, odnośniki do stron internetowych poszczególnych instytucji i organizacji, mapy przebiegu traktów, informacje o finansowaniu projektów. Strona zawiera również propozycję bardziej zrównoważonych i przyjaznych środowisku rozwiązań.
Takie narzędzie internetowe nie zastąpi oczywiście oficjalnych konsultacji społecznych, ale może pozytywnie wpłynąć na efektywność i klarowność procesu planowania i realizacji inwestycji.
Strona internetowa TEN-T:
www.greens-efa.org/ten-t.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz