28 czerwca 2009

Nie likwidujcie buspasów po zakończeniu remontów!

Koło warszawskie Zielonych apeluje do drogowców i do władz miasta o podjęcie działań, które przyczynią się do zachowania przygotowanych na czas remontów głównych arterii komunikacyjnych miasta buspasów. Sprawa dotyczy między innymi alei Jana Pawła II przy okazji remontu skrzyżowania przy kinie Femina.

- Buspasy są niezbędnym elementem zrównoważonej strategii transportowej miasta – mówi przewodniczący koła warszawskiego, Bartłomiej Kozek. - Władze miasta już prawie od dwóch lat snują ambitne plany dotyczące znaczącego zwiększenia ich ilości i – niestety – w większości wypadków na obietnicach się kończy, chociażby jeśli popatrzymy na Trasę Łazienkowską czy zakorkowaną Świętokrzyską. Potrzebujemy szybkich działań, które zapobiegną nawarstwianiu się problemów komunikacyjnych i wydłużaniu się korków w mieście. Buspasy, które mają rozładować korki na remontowanych ulicach, nie mogą zniknąć wraz z zakończeniem prac drogowych. Tego typu działanie byłoby szkodliwe dla rozwoju transportu zbiorowego w mieście.

- Musimy skończyć z sytuacją, kiedy użytkowniczki i użytkownicy transportu publicznego – taniego i ekologicznego – cierpią z powodu faworyzowania transportu samochodowego. - dodaje Irena Kołodziej, przewodnicząca warszawskich Zielonych. - Niedawno opublikowane wyniki Barometru Warszawskiego pokazują, że głosujemy nogami i biletami za komunikacją zbiorową. 64% z nas codziennie lub prawie codziennie korzysta ze środków komunikacji zbiorowej, takich jak tramwaj, metro czy autobus, podczas gdy z samochodu jako kierowca - 17%. Z komunikacji publicznej w ogóle nie korzysta 5% warszawianek i warszawiaków, podczas gdy z prowadzenia samochodu – 46%. 70% badanych uważa, że transport zbiorowy powinno się uprzywilejować kosztem samochodowego. Te liczby nie wymagają komentarza – wymagają działania!

2 komentarze:

pretm pisze...

Uwaga 1 dotycząca Al. Jana Pawła.

Założenie "Buspasy, które mają rozładować korki na remontowanych ulicach" jest błędne, bo taki buspas żadnego korka nie rozładowuje, a przy małym ruchu komunikacji miejskiej jest przesadą. Tu są tylko dwie linie autobusowe a kierowców w samochodach o wiele więcej.

Uwaga 2 dotycząca wyników Barometru.

Dlaczego nie zacytowano odpowiedzi na pytanie "W jakim stopniu zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem: Liczba pasów
wydzielonych na ulicy dla autobusów jest wystarczająca."?

Zgadzam się odpowiedziało 43% badanych, trochę się zgadzam a trochę się nie zgadzam 17% a tylko 20% powiedziało nie zgadzam się.

Beniex pisze...

Witam

Zmiany w komunikacji są stopniowe i nie widzę powodów, dla których w wypadku zmian nawyków komunikacyjnych popyt na transport zbiorowy (tzw. zarządzanie popytem) spowoduje zwiększenie ilości autobusów - to akurat leży w gestii ZTM. Akurat co do JPII jest dość sceptyczny.

Chcemy polityki miejskiej która aktywnie będzie kształtować nawyki transportowe w mieście - to mówimy otwartym tekstem. Przytoczony przez Ciebie sondaż ma też 20% osób, które odpowiedziały "nie wiem". Jednocześnie trudno nie zauważyć, że istnieje pewna rozbieżność (spora) między wynikiem badania o buspasach a o priorytetyzacji transportu zbiorowego - jednak nie wiem czy przeciętna Warszawianka/Warszawiak wie, że mamy tych buspasów niesłychanie mało w porównaniu do innych stolic europejskich.

Jednocześnie pamiętajmy o jednym - miasto długo już obiecuje działania (np. na Trasie Łazienkowskiej) a niewiele się dzieje - chcemy naszym działaniem zwrócić uwagę na to, że ten problem będzie narastać, a nasze miasto nie zniesie dalszego wzrostu natężenia ruchu samochodowego. Dla mnie ważniejsze jest to, by jeden autobus, biorący w szczycie 50-70 osób nie stał w tym samym korku, co 20-30 aut z jedną osobą na pokładzie. To zwyczajnie niesprawiedliwe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...