19 października 2009

Symbole komunizmu

Sejm Polski przyjął poprawkę do obowiązującego Kodeksu Karnego. Za produkcję oraz posiadanie materiałów propagujących treści totalitarne, faszystowskie oraz posiadanie wszelkich nośników o treści komunistycznej będzie grozić kara do dwóch lat więzienia.

Brzmi to bardzo groźnie. Urodziłam, uczyłam się i zaczęłam pracować w starym systemie, który niektórzy komunizmem nazywają, a poza tym przekonania mam zielone. Źle to mi wróży na przyszłość, bowiem jak niektórzy twierdzą, zielone jak dojrzeje, staje się czerwone. Aby nie podpaść, od razu zaczęłam robić generalne porządki w mieszkaniu. Muszę być przecież przygotowana na wejście tego prawa. Przeglądam szafy, piwnicę, bibliotekę, altankę i wszystkie inne zakamarki, celem wytropienia i pozbycia się symboli komunizmu.

Wikipedia jak zwykle przyszła mi z pomocą, dzięki niej dowiedziałam się, co wyrzucić w pierwszej kolejności.

Symbole "ludowładztwa", realizowanego poprzez rządy robotników (młot) i chłopów (sierp) są do usunięcia natychmiast. Szkoda bardzo, bo sierp przydatny jest w ogródku, o użyteczności młotków nie wspomnę. Trudno, w narzędziowni męża zostają kombinerki i obcęgi, wszystkie młotki i sierp idą na złom.

Zapominam o godłach takich państw jak byłe NRD, Rumunia…dzisiejsza Austria. O nie, okazuje się że sierp i młot w herbie Austrii jest słuszny, bo symbolizuje solidarność. To może moje młotki też były słuszne? Nie wiem doprawdy jak w Polsce będzie rozróżniać się słuszność sierpa i młota.
Uprzedzam , ze motyw sierpa i młota widnieje jako logo linii lotniczych Aerofłot, bycie pasażerem tych linii może być uważane za popieranie symboli komunizmu. Podobnie w przypadku oglądania filmów wyprodukowanych przez wytwórnię Mosfilm, której symbolem jest para, robotnik i rolniczka wznoszący dumnie swoje narzędzia pracy. Zapominam o filmach z Mosfilmu.

Kolejnym symbolem komunizmu jest czerwona gwiazda.

Wyrzucam koszulkę w czerwone gwiazdki. Gwiazdki są małe, ale jest ich bardzo dużo, tym samym mogłyby podpadać pod nowe paragrafy. 2 lata za każda gwiazdkę? Dożywocie murowane. Ze zgrozy wyciągam z lodówki piwo Heineken, aby poprawić sobie humor. Uspokaja mnie Wikipedia- gwiazdka Heinekena jest słuszna i nie podlega ściganiu. Ciekawe po czym odróżnić można gwiazdkę słuszną od niesłusznej.

Przynajmniej w jednym mam jasność. Gwiazda Chóru Aleksandrowa wyklucza jego występy w Polsce. No i żadnych zawodów sportowych z udziałem klubu „Sierp i młot”.

A co z gwiazdami na pomnikach, na przykład żołnierzy radzieckich, którzy polegli podczas działań wojennych na polskiej ziemi? Pomniki- zdaniem twórców prawa- należy natychmiast zniszczyć. Dobrze to wróży zarobkom budowlanych, a raczej ruinowlanych. W Polsce oszacowano liczbę pomników z gwiazdą na 200-300, co zapewnia robotę na długo.

Zastanawiam się jak będą teraz wyglądały ceremonie z udziałem polskich delegacji. Oczywiście na Białoruś nikt się nie wybierze, bo i po co. Gwiazdkę tam mają w herbie. Ale co z Chinami? Do Chin jeżdżą tłumy dyplomatów i biznesmenów , a gwiazda tam jest na porządku dziennym. Nie wspomnę o portrecie Mao Zedonga w samym sercu Pekinu.

Czerwony sztandar, chociaż jest wiele starszy niż socjalizm, to stał się emblematem socjalistycznym i komunistycznym.

I co teraz poczniemy? Począwszy od flagi polskiej z dolnym pasmem w czerwonym kolorze, a skończywszy na fladze wspomnianej już Austrii, wszędzie czerwona czerwień.

A mnie tak dobrze w czerwieni. Kolor czerwony lansowany jest na jesień 2009r przez wielkie domy mody. Niezorientowani ci wielcy krawcy. Ale trudno, pozbywam się płaszczyka, spódniczki i kamizelki. Studniówkowe majteczki córki wyrzucam, czerwoną narzutę wpycham do kubła. Potem wyciągam i palę, bo wyrzucenie do pojemnika PCK jest przecież rozpowszechnianiem, a za to też grożą mi dwa lata za kratkami.

Martwię się bardzo o sutanny dostojników kościelnych, no co ja gadam, przecież to nie czerwień to purpura! Przy okazji: kto mi wytłumaczy subtelną różnice miedzy purpurą a czerwienią? Może chociaż część rzeczy z szafy udało by się uratować.

Wśród książek w bibliotece znajduję śpiewniki. Te z pieśnią „Czerwony sztandar” palę od razu.
Wśród piosenek rajdowych znajduję taką prześmiewczą, z refrenem „Niech żyje nam Wołodia Iljicz.” A kysz, a kysz! Śpiewnik wrzucam do śmietnika.

Jestem u kresu sił psychicznych i fizycznych, więc robię przerwę na czytanie nowego prawa. „Sprzedaż przedmiotów symbolizujących komunizm oraz faszyzm będzie dopuszczalna jedynie w celach kolekcjonerskich, artystycznych, edukacyjnych oraz naukowych".

Zaświtała mi pewna nadzieja.

Jeśli uda mi się uzasadnić posiadanie kurtki z guzikami z gwiazdką, względami naukowymi, może uda mi się ją zachować. Może względy edukacyjne sprawią nie będę musiała wyrzucać naszyjnika z gwiazdką z korala, zachowam pierścionek zaręczynowy z rubinkiem. Nie wiadomo, więc na razie je chowam głęboko.

Zachodzą w głowę, czy mogłabym posiadanie młotka uzasadnić względami kolekcjonerskimi. W końcu jednak ten sprzęt w gospodarstwie jest potrzebny.

Głowa mnie rozbolała od tego myślenia. Postanawiam wyjść z domu. A tam dopiero otaczają mnie widmowe symbole komunizmu. Młodzi ludzie w koszulkach z Che Guevarą nie zdają sobie sprawę na jakie niebezpieczeństwo się narażają. Ktoś mi tłumaczy , ze Che jest symbolem pop kultury, a ja widzę tłumy młodych ludzi w celach miejskiego więzienia.

Gdy widzę studenta w T-shircie z napisem CCCP, robi mi się słabo. Na wszelki wypadek omijam sklep z obuwiem firmy CCC, w końcu przezornym być trzeba. Telefon przechodnia odzywa się dźwiękiem Międzynarodówki. Chowam się do pobliskiego lokalu. A tam: pierogi ruskie, czerwone gwiazdki z łososia, barszcz ukraiński, kaczka po pekińsku .

Głupio piszę? Próbuję odnieść tylko polski Kodeks Karny do rzeczywistości.

Bo to jest prawo z przymrużeniem oka. Ono nie jest stanowione po to by funkcjonowało, ale by zadziałało wtedy, kiedy zajdzie potrzeba.

Tekst Krystyny Słodczyk, byłej członkini Rady Krajowej Zielonych i reprezentantki partii w Opolu.

PS dopisany przez życie - o tym, że tego typu przepisy mogą być wykorzystywane w najdziwniejszych okolicznościach, świadczy policyjna interwencja podczas... protestu przeciw eksmitowaniu ludzi do kontenerów. Osoba niosąca flagę z gwiazdą nie odwoływała się do komunizmu - ale kto by się tym przejmował. Oto demokracja po polsku...

7 komentarzy:

Anonimowy pisze...

paranoja w państwie...
bardzo fajny artykuł. Pozdrawiam

Beniex pisze...

Mi się też bardzo podoba;) Szczególnie w kontekście problemów gospodarczych i społecznych, w obliczu których stoimy - ale cóż, lepiej walczyć z Che Guevarą niż poprawiać jakość życia...

Imprezownia Klubu Krystyn Opolskich pisze...

Zachowajmy trochę tych młotków i prześlijmy do sejmu.Niech się nimi w głowy postukają.

Anonimowy pisze...

temat dobry na komedię filmową. Szkoda jednak że akcja rozgrywa się u nas

Jacenty pisze...

Cholera... ja mam podkoszulek z wielką czerwoną gwiazda na piersi i napisem KUBA :) No cóż... proste rozwiązania bywają naiwne. Osobiście należę do zdeklarowanych antykomunistów, jak również czuję się anty-chrześcijaninem. Lata mojej młodości przypadały na koszmar PRLu, podkreślam to mocno - KOSZMAR. Jaruzelski powinien wypłacić mi odszkodowanie za strach, beznadzieję, szare ulice i ZOMO. Niemniej jednak zakaz noszenia koszulki z sierpem i młotem przypomina zakaz noszenia krzyżyków w Arabii Saudyjskiej. Weźmy inny symbol - swastyka. Jeden z najstarszych symboli związanych ze szczęściem, znany między innymi z Indii i Tybetu, bardzo stary symbol. Z czym kojarzy się nam na zachodzie? Z nazizmem. Czy nosząc np. wisiorek ze swastyką byłbym posądzony o nazizm? Pewnie tak i na nic zdałyby się tłumaczenia o tym, że znak ten ma zupełnie inne znaczenie np. w Hinduizmie. Ale czy postawienie pomnika Hitlerowi należy zaliczyć do należnych swobód obywatelskich? Myślę, że nie. Potrzeba rozgraniczenia pomiędzy sferą publiczną a prywatną w tej materii, co nie jest zadaniem prostym. Potrzeba także umiejętności interpretacji kontekstu, w którym używa się symbolu co zdaje się być jeszcze trudniejsze.

Anonimowy pisze...

Ludzie, to już nie są żarty.
Zobaczcie tu:
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,7172084,Niesmak_PO_torcie.html
Za tort kobieta odsiedzi 2 lata!
Ludzie, trzeba będzie niedługo kraj otoczyć kolczastym drutem, miejsc w pierdlach nie starczy i tak są już przepełnione!

Anonimowy pisze...

Gorliwie donoszę, ze odbywa się festiwal symboli komunizmu w 26 miastach Polski. To okropne, ale właśnie dla nie symbolem komuny jest SPUTNIK.Tu wszystko jest napisane:http://www.sputnikfestiwal.pl/
A fuj! A kysz! TFURcy powinni siedzieć
Ile za to grozi wg ustawy?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...