
Bardzo spodobał mi się pomysł pilotażowego wdrażania bezpłatnego transportu zbiorowego dla osób poniżej 16. roku życia. Chociaż nie popieram jeszcze (przynajmniej na tym etapie rozwoju systemu społeczno-ekonomicznego, wraz z jego przemianami sytuacja może ulec zmianie) bezpłatnej komunikacji dla wszystkich - wśród powodów widzę m.in. fakt, że także "zielony" transport odciska pewien ślad węglowy, który powinien zostać odzwierciedlony w cenach, a także potrzebę redukowania transportu przy jednoczesnym zapewnianiu prawa do mobilności oraz dostępu do wysokiej jakości usług publicznych, a także telepracy - to jednak w tym wypadku taki pomysł, moim zdaniem, ma głęboki sens. To polityka prodziecięca dużo bardziej progresywna niż rzucenie becikowym w nadziei, że wpłynie to pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa rodziców i opiekunów. Nie wpłynie. Przesunięcie tych pieniędzy w kierunku dofinansowania bezpłatnych przejazdów oszczędziłoby sporych wydatków w gospodarstwach domowych, uniezależniłoby możliwości edukacyjne dzieci od zasobności portfela czy też posiadania samochodu w domu, a także pomogłoby wyrobić pozytywne nawyki komunikacyjne, co długofalowo ułatwiłoby sukces odchodzenia od prymatu myślenia o potrzebach kierowczyń i kierowców aut.
Lepsze szkoły to zdaniem szkockich Zielonych takie, w których klasy liczą do 20 osób, nie ma w nich reklam, a stołówki dostępne są dla wszystkich za darmo. Uczennice i uczniowie mogą czuć się bezpieczni od mowy nienawiści, a do tego mogą liczyć na zajęcia na świeżym powietrzu, uczące ich poszanowania dla przyrody. Wszystkie szkoły w kraju powinny docelowo być powiązane siecią ścieżek rowerowych - tak, by możliwości bezpiecznego dojazdu do placówek oświatowych były jak największe. W myśleniu o opiece społecznej z kolei sugerują promowanie banków czasu - wzajemnego świadczenia sobie usług opiekuńczych i troski.
Obok kwestii socjalnych równie ważną rolę - nie należy się temu dziwić - zapobieganie zmianom klimatycznym. Wśród pomysłów pojawiają się tu m.in. postulaty stworzenia Funduszu Wyzwania Klimatycznego z kapitałem startowym 100 milionów funtów, który miałby na celu finansowanie oddolnych pomysłów lokalnych społeczności. Do tego wspomnieć należy o zainstalowaniu w każdym domu inteligentnych mierników poboru energii, umożliwiających rozliczanie się z jej wytworzenia do sieci wraz z upowszechnieniem rozproszonej jej generacji, obniżenie energochłonności budownictwa o 40% do 2020 roku, przejście na 100% energii odnawialnej do roku 2050 przy podtrzymaniu sprzeciwu wobec energetyki jądrowej, a także (ważne również w polskim kontekście) doprowadzenie do skutecznego zakazu budowania na terenach zalewowych.
Rzecz jasna to tylko krótkie wyimki z całego szeregu kompleksowych, politycznych rozwiązań. Rozwiązań o tyle istotnych, że dzięki proporcjonalnej ordynacji wyborczej do szkockiego parlamentu nie jest łatwo pojedynczej partii zdobyć bezwzględną ilość miejsc. W tej kadencji blisko była Szkocka Partia Narodowa, ale ponieważ jej się nie udała, musiała wejść w porozumienie programowe z Zielonymi, którzy w ten sposób wpłynęli nieco na politykę Alexa Salmonda. Za rok może okazać się, że dzięki zwiększonej reprezentacji ich głos będzie jeszcze bardziej słyszalny, a objęcie władzy w Westminsterze przez konserwatystów raczej sprzyja podtrzymaniu poziomu poparcia dla SNP przy oczekiwanym spadku Liberalnych Demokratów, którym szkocki elektorat może nie wybaczyć aliansu z "niebieskimi".
1 komentarz:
Zakaz budowania na terenach zalewowych!!! - no właśnie.
Plus utworzenie sieci małych zbiorników retencyjnych.
Plus renaturalizacja rzek, aby przywrócić naturalną retencję.
Plus zalesienia, aby jw.
Ciekawa jestem, czy którakolwiek z polskich partii głównego nurtu myśli o takich "drobiazgach"? Czy myśli o tym rząd? Czy planuje coś w tym zakresie? Czy ogranicza się do wypłacania corocznych zapomóg powodzianom?
Słyszał ktoś coś na ten temat? Bo ja TV nie oglądam, więc może mimo wszystko coś przeoczyłam?
Prześlij komentarz